EN GLOBAL STRATEGI FÖR SYSTEMOPTIMERING
Sture Eriksson
Inom ekonomisk teori, samhällsdebatt, speciellt utbildningspolitik intar likhetsprincipen – och därmed besläktade likvärdighetstanke och jämlikhetstanke centrala positioner. I förening med miljöteorins heliga Graal att miljön antas bestämma de flesta av människans egenskaper har uppstått en vitt spridd människosyn som under lång tid styrt politiken och inte minst PISA studierna, vilka visar att likvärdigheten, definierad som minimering av skillnader - skillnader mellan individer, skillnader mellan klasser, skillnader mellan skolor har ökat med åren och därför betraktas en minimering av skillnaderna som den viktigaste nutida skolpolitiska strategin.
Den internationella forskningen har emellertid visat att denna människosyn, speciellt likhetsprincipen och den skillnadsminimerande skolpolitiken på avgörande sätt strider mot etablerade vetenskapliga fakta.
Det kostsamma, miljöteoretiskt grundade Head-Start programmet lovade mycket men framgångarna uteblev.
I dag vet vi att dylika, i och för sig behjärtansvärda försök, havererade på grund av att de i viktiga avseenden saknade vetenskaplig relevans.
Allt fler studier har nämligen visat att intelligensen primärt är genetiskt bestämd och av stor betydelse för studieprestationerna men att miljöeffekterna – vilka förvisso existerar – är av mindre betydelse.
Därmed har vi kommit till den punkt i samhällsutvecklingen där likhetsprincipen knappast kan inta en central funktion i framtidens ekonomi, skolpolitik och samhällsdebatt. För referenser och viktiga fakta se min hemsida:
stureerikssonshemsida.n.nu
En ny strategi är uppenbarligen nödvändig.
Det kostsamma, miljöteoretiskt grundade Head-Start programmet lovade mycket men framgångarna uteblev.
En ny strategi är uppenbarligen nödvändig.
EN NY LIKVÄRDIGHET OCH GRUPPSKILLNADER.
Den moderna forskningen har alltmer övertygande visat att avsevärda gruppskillnader existerar och att ett nytt likvärdighetsbegrepp är nödvändigt för att kunna harmoniera med den grundläggande skolpolitiska värderingen och gruppskillnaderna.
Se figuren nedan som exemplifierar tre viktiga gruppskillnader baserade på boken IQ and the wealth of nations författad av Vanhanen, Tatu, Lynn, Richard (2002), Westport, Connecticut, vari redogöres för de skillnader som föreligger mellan olika nationers medelintelligenser.